fredonia

Historien om Skonnerten Fredonia

 

Slepebåten DS RAUMA i bakgrunnen under tømmerfløting

Av og til kan man undres over hvor interessen for båt og båtliv kommer fra, og kanskje har denne

historien bidratt ihvertfall litt til det.

 

Nå skal ikke jeg skryte på meg den store deltakelsen i dette prosjektet, men jeg var da tilstede noen ganger,

og ikke minst med ved den store transporten fra Gansvika på Øyeren til Lysaker utenfor Oslo.

Historien starter med en driftig kar fra Nesodden, som var lærer ved Sollerudstranda Skole på Lysaker.

Han fikk det for seg at han ville bygge om en gammel slepebåt fra 1898 til en moderne skonnert med klipperbaug,

som også skulle kunne brukes i undervisningsøyemed.

Et i overkant ambisiøst prosjekt ville kanskje mange mene.

 

Båten, som man ser bilde av over, var bygget i 1898 ved Nylands Mek Verksted, som DS RAUMA for tømmerfløting

på innsjøen Øyeren.

Etter et langt liv ble den liggende i Gansvika på Øyeren, der ombyggingsprosjektet skulle begynne.

Den nye ambisiøse eieren gikk løs på skroget med skjærebrenner og sveiseapparat, og baugen fikk en skikkelig

makeover imens isen lå rundt skroget. En ny clipperbaug tok form denne vinteren.

 

Så kom etter langt om lenge dagen da båten skulle forflyttes til sitt nye hjem, på sommeren hvor Øyeren

var fullt farbar.

På denne turen over Øyeren var også jeg med, sammen med min far og båtens eier.

Kart over innsjøen hadde de sett på en lyktestolpe, så det fikk holde for å finne retningen mente de.

Båten gikk for egen maskin, men hadde på den tiden ingen maskinoverføring opp til dekk, så min far var

rormann og båtens eier satt nede å styrte maskin etter kommandoer fra dekk. Jeg var dekksutkikk....

Riktignok trodde de kvistene i vannet var merker for grunner, men det skulle faktisk vise seg å være leia,

så noen dump nedpå ble det, men det var jo bare mudder.

 

I Lillestrøm ble båten heist med mobilkran over på en spesialtransport, muligens Bull Trans. Det var stor stas

for en ung gutt å få sitte på med denne enorme lastebilen nedover.

På E6 ved Furuset løsnet takplaten på båtens styrhus og fløy av, noe som skapte litt kaos.

Omsider kom ferden til Lysaker, der båten ble satt på land for videre arbeid.

 

Båten ble brukt i undervisningsøyemed ved skolen der eier arbeidet i tiden etterpå.

Litt usikker på når, men skonnerten ble etter noen år solgt videre, da båtbyggeren selv flyttet på seg,

og dens skjebne forble uviss for meg.

Men så dukket en salgsannonse opp i 2010 på finn.no, med bilder av båten i ganske dårlig forfatning.

 

Så har jeg forsøkt å søke etter den i diverse sosiale medier, med begrensede resultater, annet at en mener

båten ligger i Fredrikstad for tiden.

Så en dag ut av det blå i slutten av August 2014 ringer en mann å lurer på om jeg vil vite noe om

FREDONIA, for han eier båten nå. Det ble en veldig hyggelig samtale, og han kunne fortelle at skuta var pusset opp,

sandblåst på nytt og de hadde satt inn en ny maskin i den. Skonnerten hadde allerede vært ute på mange turer

fra sin nye hjemmehavn, Slevik kilen utenfor Fredrikstad.

 

Det er klart man må innom der ved neste anledning for å beskue fartøyet med den lange historien.

Ny eier har sendt oss et flott bilde av FREDONIA til sjøs, slik hun fremstår nå - vi sier tusen takk for det.

Foto fra finn.no annonse 2010

Foto fra ny eier - August 2014