Ladeproblemer

Vedlikehold og arbeid ombord

Ladeproblemer

 

Helt siden båten ble kjøpt har vi hatt et irriterende problem med lading, som nå endelig har funnet sin løsning.

Problemet besto av at båtens dynamo ikke ville slå inn og begynne å lade før motoren hadde kommet opp i et turtall på 1600rpm. På bil og andre båter begynner jo ladingen med en gang man skrur på motoren, men altså ikke her. Dette er jo frustrerende når man ligger i uthavn, til ankers eller på steder uten landstrøm. Hvorfor det? Jo fordi... Hvis man starter opp og kobler giret (propellen) i fri, så har Volvo Penta lagt inn en turtalls sperre på 1500rpm, over dette kommer man altså ikke.....

Løsningen er altså at man MÅ kaste loss og dra ut for å få opp turtall, med propell innkoblet - og så inn igjen.

I nå 3 år har jeg spurt alle på min vei som har vært mekanikere, båtkyndige og båtprodusent Saga om hva dette kan være og evt en løsning på det, men ingen har kunnet svare.

Inntil nå i sommer, da jeg la ut dette problemet på nettstedet www.baatplassen.no - og der var det jaggu flere med samme problem som meg. Og en av dem hadde og funnet løsningen.

Og løsningen var altså: nede dynamoen sitter en 20cm lang ledning, med en motstand på, og denne er synderen. Bytt denne ledningen og vips er alt løst. Jepp så enkelt altså. Ledningen ble kjøpt til 800,- og etter å ha forsøkt flere ganger å bytte den selv, måtte man kaste inn håndle. Det var rett og slett så trangt der, at dette fikk fagfolk ta seg av.

Så denne uken kom en kyndig mann som visste hva han drev med og etter 45 minutters skruing, var den byttet, motor startet opp, og jaggu......der lader den fra bunn av.

Fantastisk....